הר הביטוח - האם מדובר בבשורה אמיתית לציבור?

בסוף חודש אוגוסט 2016 המפקחת על הביטוח דורית סלינגר ושר האוצר משה כחלון יצאו בהצהרות על ממשק אינטרנטי חדש בשם הר הביטוח שיצא לאוויר בתחילת שנת 2017.

שר האוצר דיבר על שקיפות ותחרות שתעזור לציבור בישראל. כמו כן, הוא ציין את בעיית "כפל הביטוח" שגורמת לציבור לשלם סכומי עתק על אותו ביטוח פעמים ואף יותר מבלי לקבל לכך תמורה. לטענתו, הקמת הר הביטוח תמנע מאנשים לעשות טעויות שכאלו וכך לציבור יחסך כסף רב.

המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, הוסיפה כי הקמת הר הביטוח היא בשורה לציבור, שתהיה  לו  האפשרות לקבל את המידע במקום אחד בצורה מרוכזת, דבר שלטענתה יעזור לציבור להוריד את עלויות הביטוח.

האומנם מדובר בבשורה צרכנית לציבור? האם אנו עומדים בפני מהפכה בתחום הביטוח?

בואו נדבר מספרים:

בשנת 2015 הציבור בישראל הוציא על  מוצרי ביטוח סכום מטורף בסך של כ63 מיליארד שקלים על פי החלוקה הבאה:

  • ביטוחי חיים - 35 מיליארד שקלים.
  • ביטוחים כלליים - 18 מיליארד שקלים.
  • ביטוחי בריאות - 10 מיליארד שקלים.

הציבור בישראל מוציא מכיסו מיליוני שקלים על ביטוחים כפולים ומיותרים. ישנה בורות ענקית בציבור בנושא הזה דבר הגורם לחברות הביטוח להעמיס עלינו מוצרי ביטוח שחלקם יצילו אותנו בשעת צרה אך חלקם פשוט יגדילו את הרווח של חברות הביטוח ללא כל תועלת אמיתית ללקוח.

ננסה להבין מהו הר הביטוח, אשר אמור לצאת בתחילת השנה הקרובה, והאם הוא באמת יכול לתת מענה לכשלים הקיימים.

הממשק יהיה דומה ליוזמה אחרת של משרד האוצר שכבר קיימת - הר הכסף, אשר נותן מידע כללי על החסכונות הפנסיונים וביטוחי החיים שלנו או של קרוב משפחה שנפטר ל"ע.

הלקוח יקליד פרטים אישיים כמו מספר תעודת הזהות שלו ותאריך ההנפקה, והמידע המתקבל יהיה ריכוז של כל פוליסות הביטוח שיש לו בכל חברות הביטוח. המידע יכלול פרוט של כל היצרנים (חברות הביטוח) כולל מספרי הטלפון שלהם, בנוסף, ללקוח תינתן האופציה להיכנס לאתר של כל יצרן ויצרן ולערוך שינויים כגון ביטולי פוליסות, עדכוני כתובת מגורים וכד'.

מה שלא יופיע בממשק החיפוש של הר הביטוח הם סכומי הפרמיות שהלקוח משלם, פרוט על הכיסויים הקיימים בפוליסה, המוטבים, האם יש בפוליסה החרגות שיגרמו כך שבזמן אמת התביעה תידחה על ידי חברת הביטוח,? כמו כן אין ספור נתונים  אשר יכולים לעזור ולקבל החלטה מושכלת האם להשאיר את הכיסוי בתוקף או לבטלו.

כשאני בוחן את ההבדלים בין המצב השורר כיום לבין זה שיהיה בתחילת שנת 2017 כאשר הר הביטוח יכנס לפעולה, לדעתי השינוי לא יהיה גדול. הוא יתבטא בכך שכיום כאשר לקוח רוצה לדעת מה הוא משלם לחברות הביטוח ואיזה פוליסות ברשותו, הוא נדרש לעיין בדפים של כל כרטיסי האשראי והוראות הקבע שברשותו, להתקשר לחברות ולנסות להבין מהם הכיסויים החלים עליו, הר הביטוח יחסוך לו את המשימה הזאת וירכז לו בצורה מסודרת את כל תשלומי הביטוח, עם פרוט של כל היצרנים ומספרי הטלפון שלהם.

כמה אנשים אתם מכירים סביבכם שאכן ישבו ויחייגו לחברות הביטוח, ימתינו לקבלת מענה מנציגי המכירות, יזמינו בדואר את דוחות ביטוח הבריאות/החיים/הדירה, וכאשר יתפנו לעיין במסמכים יצליחו באמת להבין אילו שינויים נדרשים?

כולי תקווה שמשרד האוצר והמפקחת על הביטוח לא יקפאו על השמרים, וכפי שכבר נעשה עם הר הכסף אשר נתן לנו כלי שמשלים ומרחיב את המידע אודות הכסף שלנו, ובנוסף הקימו את "המסלקה הפנסיונית" שנותנת לנו כיום מבט רחב ומקיף על כל עולם הפנסיוני, כך יהיה גם בביטוחים שלנו - שלא נסתפק ברשימות של חברות ביטוח עם מספיר הטלפון שלהם, המקדמים אותנו במעט אך לא מחוללים את השינוי שהציבור כה זקוק לו.